آزمون دوره‌ای نازل‌های جایگاه CNG در سطح کشور به‌صورت رسمی برای اولین بار در گیلان آغاز شد.

طرح کشوری بازرسی نازل‌های جایگاه CNG سطح کشور به‌صورت پایلوت در گیلان با حضور رئیس مرکز ملی اوزان و اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران، کارشناسان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور، مدیرکل و معاونت اداره کل استاندارد گیلان، رئیس و کارشناس ارشد بخش CNG شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی گیلان و جمعی از مدیران و پرسنل آزمایشگاه کالیبراسیون پویندگان بهبود کیفیت از جایگاه CNG مکتب قرآن کلانشهر رشت به‌طور رسمی آغاز یافت.

محمدی رئیس مرکز ملی اوزان و اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد در حاشیه اجرای این طرح در استان گیلان گفت: به دلیل تأمین زیرساخت‌های لازم و اخذ تائید صلاحیت از سازمان ملی استاندارد ایران توسط شرکت فنی و مهندسی پویندگان بهبود کیفیت، این طرح کشوری به‌صورت پایلوت برای اولین بار از استان گیلان آغاز شد تا بعد از رفع نواقص در استان‌های دیگر هم پیگیری شود.

داریوش اشکانی پور مدیرکل استاندارد گیلان با بیان اینکه با اجرای این طرح میزان عملکرد نازل‌ها تست می‌شود و این عامل باعث می‌گردد مصرف‌کنندگان با اطمینان بیشتر از این خدمات بهره‌مند می‌شوند حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: بی‌شک آزمون دوره‌ای دیسپنسرهای CNG تأثیر بسزایی در استانداردسازی جایگاه‌ها دارد.

اشکانی پور ادامه داد: تأیید دیسپنسرهای جایگاه‌ها، اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان گاز CNG و همچنین رضایت دستگاه‌های نظارتی نظیر سازمان تعزیرات حکومتی را به دنبال خواهد داشت.

اشکانی پور افزود: این طرح با پیگیری‌های صورت گرفته توسط این اداره کل و سازمان ملی استاندارد و با تأمین تجهیزات و مهیا نمودن زیرساخت‌های مناسب توسط شرکت پویندگان بهبود کیفیت و با نظارت مرکز ملی اندازه‌شناسی، مساعدت و همراهی شرکت ملی پخش فرآوردهٔ نفتی منطقه گیلان و انجمن صنفی جایگاه داران و مالکان جایگاه‌های CNG برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود.

قاسمی رئیس بخش CNG شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی گیلان در مورد تأثیرات اجرای پایلوت این طرح کشوری در گیلان گفت: قاعدتاً این طرح موجب اطمینان سازی بیشتر برای جامعه خواهد شد و شرکت پویندگان بهبود کیفیت با اخذ تائید صلاحیت‌های لازم برای اولین بار این طرح را در گیلان آغاز کرد.

قاسمی با ابراز رضایت از صحت عملکرد نازل‌ها از ابتدای آغاز این طرح افزود: تا به امروز خطای بیش‌ازحدی در جایگاه‌های تحت آزمون مشاهده نشده است و برچسب تائید بر روی دیسپنسرها چسبانده شده است البته پیش‌بینی‌شده است در صورت مشاهده خطای بیش‌ازحد در دیسپنسرها سوخت‌گیری گازطبیعی پلمپ خواهد شد تا بعد از تصحیح مقادیر و کسب تأییدیه لازمه می‌توانند اقدام به سوخت‌گیری نمایند.

همچنین محمدرضا آبادیان مدیرعامل شرکت پویندگان بهبود کیفیت به‌عنوان تنها شرکت تائید صلاحیت شده طرح سراسر آزمون دوره‌ای نازل‌های جایگاه CNG در مورد چگونگی آغاز این طرح توسط یک شرکت بومی گیلان اظهار داشت: آزمایشگاه مرجع پویندگان بهبود کیفیت با تشخیص این نیاز از دوسال پیش اقدام به ایجاد ساختار فنی و علمی لازم نمود و با توجه به توان متخصصین بومی استان و حمایت مدیران سازمان‌های متولی، موفق گردید این طرح را برای اولین با در کشور، در استان گیلان شروع شود.

کارآفرین نمونه استان گیلان ادامه داد: قطعاً اجرای این طرح، علاوه بر افزایش رضایت مشتریان جایگاه‌های CNG موجب اطمینان صاحبان جایگاه از عملکرد تجهیزات اندازه‌گیری مرتبط گردیده که مسلماً به ارتقای استانداردهای جایگاه‌های CNG کمک می‌کند. امیدواریم با حمایت سازمان ملی استاندارد ایران، مرکز ملی اندازه‌شناسی وزارت نفت و تمامی سازمان‌های متولی، این طرح بتواند در کل کشور عملیاتی شود و منافع آن به آحاد جامع برگردد.

لازم به ذکر است، آزمایشگاه مرجع کالیبراسیون پویندگان بهبود کیفیت فعالیت خود را از سال ٨٩ آغاز کرده است و هم‌اکنون با اخذ تائید صلاحیت بین‌المللی iso/iec17025 به‌عنوان مجهزترین آزمایشگاه مرجع کالیبراسیون شمال کشور در حال ارائه خدمات به واحدهای صنعتی و سوخت‌رسانی سطح کشور است.