مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان از اجرای طرح نظارت بر بازار این استان در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در این طرح از واحدهای تولیدی نمونه‌برداری انجام می‌شود.
به گزارش روابط عمومی پویندگان بهبود کیفیت و به نقل از فارس ، داریوش اشکانی‌پور با اشاره به اینکه طرح تحول نوین استانداردسازی در سازمان استاندارد تدوین شده است، اظهار کرد: این طرح در راستای مقابله با مشکلات جامعه در زمینه تقلب‌های جدید در سازمان استاندارد تدوین شده است.

وی به اجرای طرح تحول استانداردسازی در استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: این طرح در ۹ استان کشور اجرا می‌شود که گیلان نیز به عنوان استان پایلوت برای اجرای طرح مذکور داوطلب شده است.

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان با بیان اینکه نظام تقلب چنان پیشرفت کرده که از فاکتورهای آزمایش عبور می‌کند، گفت: برای مقابله با اینگونه تقلب‌ها، بافت‌شناسی وارد استاندارد می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت استاندارد کالا در کشور، یادآور شد: اگر کالایی دارای آرم استاندارد باشد با اطمینان خریداری می‌شود، اما باید به شرایط نگه‌داری کالا توجه و به مصرف‌کننده آموزش داده شود که به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کند.

اشکانی‌پور راه‌اندازی سامانه ۱۵۱۷ را برای اطلاع مصرف‌کننده از کالای خریداری شده عنوان کرد و ادامه داد: مصرف‌کننده کد ۱۰ رقمی کالا را به این سامانه ارسال می‌کند و پاسخ میزان اعتبار کالای خریداری شده را می‌گیرد.

وی با تصریح بر اینکه اکنون استانداردها از حوزه کالا خارج شده و خدمات را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم باید روش مذکور را آموزش ببینند تا از خرید کالای خود اطمینان داشته باشند.

این مسؤول به اجرای طرح نظارت بر بازار گیلان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: طرح نظارت بر بازار در قالب بازدیدهای مشترک طی ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود و این طرح پس از ماه رمضان نیز ادامه می‌یابد.

وی نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی را جزو برنامه‌های نظارتی در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و یادآور شد: نمونه‌برداری کالا توسط بخش‌خصوصی از واحدهای تولیدی انجام می‌شود.

اشکانی‌پور در ادامه به صدور گواهی صادرات کالا اشاره کرد و متذکر شد: سال گذشته ۳۰۶ فقره گواهینامه صادراتی به ارزش ۳۵۸ میلیارد ریال به مقصد ۹ کشور صادر شده است.

وی کشورهای مقصد هدف صادرات را روسیه، آلمان، ترکیه، امارات عربی متحده، هندوستان، آذربایجان، اندونزی، مالزی و ازبکستان ذکر کرد.

لازم به ذکر است ، شرکت پویندگان بهبود کیفیت بیش از هفت سال است که در بخش بازرسی و نمونه برداری سابقه فعالیت و همکاری با اداره کل استاندارد گیلان دارد.