باسکول و اجزای تشکیل دهنده آن

باسکول دیجیتالی در واقع یک ترازوی الکترونیکی بزرگ است که وسیله نقلیه چرخدار می تواند بر روی آن قرار گرفته و وزن آن در بصورت دقیق اندازه گیری شود.

اجزای اصلی باسکول:

یک باسکول دیجیتالی را می توان به سه بخش اصلی تقسیم نمود:

  1. سازه باسکول یا پلتفرم که وسیله نقلیه روی آن قرار می گیرد.

  2. لودسل ها: که با کمک آن وزن وسیله نقلیه اندازه گیری می شود.

  3. اندیکاتور یا نشاندهنده: که با کمک آن تغییرات وزن نمایش داده می شود.

پلتفرم:

این سازه در واقع یک سازه پل مانند می باشد که جنس آن می تواند از فلز، بتن، و یا ترکیبی از بتن و فلز باشد. این سازه عموما بر روی یک فونداسیون بتنی نصب می گردد.
باسکول‌های دیجیتالی می تواند به صورت ثابت و یا قابل جابجایی طراحی وبه صورت داخل زمین و یا روی زمین نصب گردد.

ظرفیت باسکول:

ظرفیت باسکول از جمله مباحثی است که جهت انتخاب باسکول باید به آن توجه شود. ظرفیت یک باسکول بر اساس نیاز می تواند از ۷ تنی (نیسان کش) تا ۲۰۰ تنی (قطارکش) انتخاب گردد.

اندازه گیری وزن در باسکولهای دیجیتالی :

امروزه برای اندازه گیری وزن در باسکول‌ها از حسگرهای وزن یا لودسل استفاده می شود. برحسب ظرفیت، ابعاد باسکول‌ها و نوع طراحی، یک باسکول می تواند دارای ۴،۶،۸ و یا بیشتر لودسل باشد.

نمایش وزن:

در باسکولهای دیجیتالی، تغییرات وزن توسط لودسلها به یک جعبه واسط به نام جانکشن باکس (G-BOX) منتقل شده و از آن جا به یک اندیکاتور الکترونیکی منتقل می شود که این دستگاه وزن را به صورت عدد نمایش می دهد.
اندیکاتورها می توانند علاوه بر نمایش وزن، قابلیتهایی مانند ذخیره اطلاعات، چاپ قبوض، انتقال عدد محاسبه شده به سیستم کامپیوتر، خروجی های مختلف بر حسب وزن و…..داشته باشد.

علل کاهش دقت در باسکول‌های دیجیتالی

در نگاه اول، باسکول‌های جاده ای دارای ظاهری پرقدرت و مقاوم می باشند. این پلتفرم ها با استفاده فلزات و مواد سخت طراحی شده است تا در برابر فشار و ضربه های مختلف در توزین های سنگین آسیب نبیند، لیکن این ظاهر پرقدرت ارتباطی به میزان دقت و حساسیت ابزار و قطعات اندازه گیری ندارد.
باسکول علیرغم داشتن ظاهری پرقدرت، دارای حساسیتی بسیار بالا در برابر عوامل مختلف است، لذا می بایست در طراحی و ساخت باسکولهای دیجیتالی استاندارد های لازم را رعایت نمود، استفاده از اجناس مرغوب و قطعات الکترونیکی دقیق در قسمت اندازه گیری و حفظ کالیبراسیون و دقت در برابر عوامل مختلف، اهمیت به سزایی دارد .
استفاده از لودسل های غیر استاندارد و نامرغوب در ساخت باسکولهای دیجیتالی توسط برخی از تولیدکنندگان موجب می شود که باسکول‌ها دقت اولیه خود را از دست بدهد. همچنین به کارگیری سیم کشی های نادرست و غیر اصولی نیز عامل دیگری است که باعث می شود کاربری باسکول کاهش یابد و هزینه های جانبی را برای خریدار ایجاد کند. استفاده از اندیکاتور های بی کیفیت باعث می گردد که باسکول پس از مدتی وزن دقیق را محاسبه نکند و این موضوع موجب بروز اشتباهات زیادی شود. بی کیفیت بودن قطعات مکانیکی نیز یکی از عوامل کاهش دقت باسکول میباشد.

مهم تر از تمام این موارد، اجرای غیر استاندارد فونداسیون در باسکول‌های جاده ای و در نظر نگرفتن نکات ضروری در اجرای آن موجب می شود که باسکول دیجیتالی هر چند از قطعات و متریال مرغوب ساخته شده باشد، در محاسبه دقیق وزن با خطا روبه رو شود .
جهت جلوگیری از کاهش دقت باسکول نیاز است که در بازه های مختلف زمانی به تست قطعات مختلف توسط تجهیزات استاندارد پرداخته تا در صورت وجود اشکال در هر کدام از قطعات ، توسط تعمیر کاران مجاز یا سازنده باسکول درخواست تعمير و یا تعویض صورت پذیرد .
همچنین در صورت تعمیر یا تعویض قطعات مختلف باسکول‌های دیجیتالی، باید دوباره دستگاه را کالیبره کرد. کالیبراسیون باسکول نیازمند دستگاهها و ادوات مخصوصی است که صرفا در اختیار سازمان استاندارد وآزمایشگاههای همکار می باشد.